Alagút a Grand Couloir alatt?
Bárki, aki St. Gervais-ből felmászott a Mont Blanc csúcsára tudni fogja, hogy a Grand Couloir-on való átkelés egy orosz rulett. Úgy néz ki, hogy a kuloár hallgat, de ugyanakkor hullanak a kövek. Ha már körülbelül öt másodpercig minden csendes, itt az idő, hogy átlépjük a halálzónát, ugyanakkor a megcsúszás elkerülése érdekében ragaszkodunk a felfüggesztett kötél nyújtotta biztonsághoz. Ez a hely nem a gyenge idegzetűeknek való, mert ez a jelenet az évek során számos drámához vezetett.
A Mont Blanc az egyik legforgalmasabb hegy a világon, évente 35.000 hegymászó kísérli meghódítani. A legfontosabb kérdés a biztonság és a hozzáférhetőség. Az említett kuloár a Tete Rousse menedékház (74 hely, 3167 m) és a Gouter menedékház (100 hely, 3817 m – jelenleg átépítés alatt) között található. Minden évben 40.000 ember kel át a kuloáron, mely után még mindig egy nehéz és kitett szakaszt kell végigtülekedni a Gouter házig. A nap folyamán átlagosan 5 percenként következik be egy kőomlás. Az elmúlt 9 év során a kuloárban 121 baleset és 27 haláleset történt. A balesetek közel fele és 6 haláleset a hőhullám idején, 2003 nyarán történt. Ezért zárta le végleg a kormány az útvonalat a többi évszakban.
A Petzl alapítvány részletes felmérést végzett a helyszínen, és jelentést készített arról, hogyan lehetne a biztonságot javítani a kuloárban. Az ötlet nem olyan, amely megkönnyíti a hozzáférést, és növeli a veszélyeket a tapasztalatlan túrázók számára, hanem célja, hogy korlátozza a kitettséget, és ezáltal csökkenti az objektív veszélyeket, amely sok balesetet okoz. A Petzl rámutatott, hogy már számos hasonló intézkedés történt, pl. drótköteleket helyeztek el a Gouter ház alatt.
A tanulmány négy megoldást vizsgált meg:
- a kuloár biztosítását,
- háló- és vasbeton-védelmet,
- alagút építését,
- híd építését.
A konzultációkat követően januárban a helyi idegenvezetők is tudomásul vették a kuloár 50 tonnás vasbeton blokkokkal történő védelmét. A híd azonban kockázatot jelenthet, mivel 35 méter magas lenne, és nem lenne összhangban a környezettel. Ezért a Petzl a negyedik megoldást tekinti elfogadhatónak, amely egy akár 180 méter hosszú 2 méteres alagút építése lenne, amely mind a nyári, mind a téli szezonban lavinamentesen megközelíthető. Ennek azonban hátránya, hogy még a legrövidebb, 107 méteres út ára is több mint 800.000 euró.
http://fondation-petzl.org/comment-limiter-les-accidents-dans-le-couloir-du-gouter
http://fondation-petzl.org/userfiles/avant-projet_de_securisation.pdf
Tavaly veszélyes helyzet alakult ki Európa legmagasabb csúcsa alatt. A gleccser alján tekintélyes méretű víztömeg gyűlt össze, amely bármikor kirobbanhat a jég szorításából, elárasztva az egész völgyet. Száz évvel ezelőtt már történt hasonló katasztrófa, akkor 175-en haltak meg.
A lehetséges áradás a csúcs alatt található St Gervais Les Bains települést és annak síterepeit is veszélyezteti. A veszélyt a helyiek annyira komolynak ítélik, hogy a Tete Rousse gleccser alatt nyáron is közlekedő Tramway du Mont-Blanc kisvasút biztonsági okokból már rövidebb útvonalon járt, a túrázók és hegymászók elől pedig az egész veszélyeztetett területet lezárták.
A túlzsúfoltság és a balesetek csökkentése érdekében Jean-Marc Peillex, St. Gervais polgármestere az amerikai nemzeti parkok mintájára javaslatot tett egy "hegymászó engedély", azaz csúcsengedély kiadására.
Mindez pedig azt jelenti, hogy amennyiben a jelenlegi tendencia folytatódik a Gouter route-on (francia új normál út), akkor várható, hogy előbb-utóbb szigorú feltételekhez kötik, és korlátozni fogják a belépést a csúcsrégióba, ezáltal pedig az amúgy sem olcsó hegy még drágább és kevésbé elérhető lesz a kelet-európai hegymászók részére.
Készítette: Farkas Zsolt, 2011. május 10.